De fusie van kabelbedrijven UPC en Ziggo heeft het bedrijf behoorlijk wat klanten gekost. Het aantal abonnementen viel 47.000 lager uit dan een jaar eerder, met name in het voormalige servicegebied van Ziggo. Dat maakte Ziggo, zoals het fusiebedrijf nu heet, vrijdag bekend.
Volgens topman Baptiest Coopmans is de daling het resultaat van de aanhoudende concurrentie in combinatie met een lagere verkoop en een hoger aantal opzeggingen als gevolg van de fusie. Nu deze is afgerond verwacht het bedrijf met nieuwe bundels meer klanten aan zich te binden.
Ziggo had aan het eind van het eerste kwartaal 4,2 miljoen televisieklanten, 3,1 miljoen internetabonnees en 2,6 miljoen gebruikers van vaste telefonie. Daarnaast levert Ziggo aan 158.000 abonnees mobiele telefoniediensten.
Moederbedrijf kampt met dure dollar
Ziggo is een dochteronderneming van Liberty Global, ’s werelds grootste kabelbedrijf dat in veertien landen actief is. Het moederconcern kampte zoals zo veel Amerikaanse bedrijven met een dure dollar. Het bedrijf zag, ondanks vergelijkbare omzetgroei en de recente overname van Ziggo de omzet in het eerste kwartaal iets lager uitvallen dan een jaar eerder.
De omzet daalde een fractie tot 4,5 miljard dollar (4 miljard euro) in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij liep het nettoverlies op tot 537,5 miljoen, tegenover 78,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam onder meer door de overname van Chellomedia waarmee een bedrag van 340 miljoen dollar was gemoeid. De omzet in Nederland werd in het eerste kwartaal meer dan verdubbeld tot 707,4 miljoen dollar, wat volledig was toe te schrijven aan de overname van Ziggo. Bij UPC lag de vergelijkbare omzet 0,6 procent hoger.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl